El Ple de l'Ajuntament de Molló del passat 24 de gener de 2020 va aprovar per unanimitat una moció per reclamar al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya millores del transport públic al municipi de Molló.
El municipi de Molló (el Ripollès) compta actualment amb una població empadronada de 337 habitants (IDESCAT, 2019), arribant a superar els 1.000 habitants en períodes festius o vacacionals. Actualment el 27,1% (IDESCAT, 2019) de la població empadronada a Molló té més de 65 anys (a Catalunya el 18,8% i al Ripollès el 25,4%) pel què podem considerar que tenim una població força envellida, que en molts casos viu sola o amb la parella. El percentatge de població jove (menors de 14 anys) és del 13,4% a Molló (el 12,8% al Ripollès i el 15,3% a Catalunya). De fet, 1 de cada 4 persones empadronades a Molló té menys de 34 anys, i el 16,1% de la població empadronada té menys de 19 anys.
Al municipi de Molló, pel qual discorre la carretera C38 entre els túnels de Collabós (N260) i el punt fronterer de Coll d’Ares, no hi ha cap línia de transport públic regular. Actualment només existeix el transport escolar (en període lectiu), i un servei de transport a la demanda coordinat amb el Consell Comarcal del Ripollès que els divendres connecta Camprodon amb Molló (autobús que ve de Barcelona) a les 21:45 h, i els diumenges un servei de Molló a Camprodon (que acaba el seu recorregut a Barcelona) a les 16:30 o 17:30 hores (horaris d’hivern i d’estiu).
Així doncs, l'Ajuntament considera que té un servei de transport públic molt precari, amb un cert sentiment d’abandonament, ja que només es disposa de dues expedicions a la setmana (el divendres de Camprodon a Molló i el diumenge de Molló a Camprodon, que connecta amb la línia de Camprodon-Barcelona). A part d’aquest transport (i de les línies escolars), no es disposa de cap altre servei ni de línia regular ni de reforç a través del transport a la demanda que ens pugui connectar amb Camprodon, Ripoll, Olot, Girona i/o Barcelona.
Tanmateix, al no existir cap tipus de transport entre setmana provoca diversos problemes de mobilitat, sobretot de la població més jove i més gran, que no té possibilitat de desplaçar-se a Camprodon si no es que algun familiar o veí els porta amb el seu vehicle privat. Això resta competitivitat al municipi, i ja hi ha casos de famílies amb població jove (16-20 anys) que marxen a altres municipis per facilitar que els fills i filles puguin anar amb transport públic des del seu poble fins als centres d’ensenyament post-obligatori. També és un problema per la gent gran, que sovint viuen sols, amb familiars directes que resideixen a les grans àrees urbanes del país. Anar al metge o a l’hospital comarcal, a la farmàcia, a comprar,... és impossible fer-ho amb transport públic des de Molló. Igualment, al passar pel municipi el GR11 (Travessa dels Pirineus) amb diverses persones que fan aquesta ruta, molts volen acabar o començar-la al poble de Molló, essent impossible arribar-ne o marxar-ne amb transport públic. Molts estrangers que fan la ruta és mostren incrèduls quan un dimecres del mes d’agost cal dir-los que fins diumenge no hi ha un autobús que vagi fins a Camprodon (a 7 km).
El ple va aprovar demanar al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya que millori substancialment l’oferta de transport públic entre els nuclis d’Espinavell i Molló amb Camprodon, a ser possible amb una prolongació de línia de transport regular, i coordinant horaris amb les línies que surten des d’allà en direcció a Ripoll-Campdevànol i/o Olot-Girona, a fi de crear un sistema de mobilitat sostenible que sigui complet i integral, i que no resti competitivitat al nostre municipi rural i de muntanya.
Així mateix, es demana al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, que conjuntament amb el Consell Comarcal del Ripollès i els ajuntaments, es puguin estudiar millores en la prestació del servei de transport públic a la comarca del Ripollès, sobretot pels petits municipis i els extrems comarcals o municipis final de ruta.
Comments