Camí de l'Exili
Molló - Espinavell - Coll Pregon - La Presta

Mollo_Mapa_Cami_Exili.jpg

Anomenem “camí de la Retirada o de l'exili” qualsevol de les rutes que seguiren els exiliats, tant civils com militars, per creuar la frontera en direcció a França. Per això es pot dir que hi hagué molts “camins de la Retirada o de l'exili”, alguns més transitats i altres menys.

 

Al terme de Molló hem optat per senyalitzar:

 

Aquest web us mostra el Camí de l'Exili de Molló a Espinavell i La Presta per Coll Pregon

FITXA TÈCNICA
Distància: 9,7 quilòmetres
Desnivell: + 649 metres
Durada: 4 hores (anada)
Dificultat: Mitjana-Alta

Sortida: Plaça del Conflent de Molló

Arribada: La Presta

Podeu tornar de La Presta a Molló amb autobús https://www.mollo.cat/transportpublic

Descarrega't el fulletó i imprimeix-lo a casa teva!

IF-756433_ED-713941.jpg

La Guerra Civil i la Retirada a Molló

 

Amb la caiguda de Barcelona, el 26 de gener de 1939, va començar el que, en l’actualitat, anomenem la Retirada. Centenars de milers de persones van fugir de les tropes franquistes en direcció a la frontera francesa. El passos principals van ser els de la Cerdanya, l’Alt Empordà i el Ripollès.

Entre finals de gener i principis de febrer de 1939 van passar per la vall de Camprodon unes 100.000 persones, aproximadament. Si bé la gran majoria ho va fer per la mateixa carretera que hi ha ara, que uneix les poblacions de Molló i Prats de Molló pel coll d’Ares, també n’hi va haver que van travessar  per senders de muntanya per arribar a les primeres poblacions del Vallespir. Una gran part de les persones que van fer servir aquests corriols van ser els militars, que abans de passar a França van voler controlar algun del passos per frenar l’avanç dels nacionals. D’aquesta manera, van donar temps als civils i als 3.000 ferits que havien estat evacuats dels diferents hospitals de Camprodon per creuar la frontera.

El terme de Molló té tres vies principals d’escapament per travessar la frontera: la carretera del coll d’Ares (que ja estava operativa l’any 1939, però que no acabava d’arribar al punt fronterer), l’antic camí que anava de Camprodon fins al coll d’Ares passant per la Casilla del carrabiners i el camí d’Espinavell al coll Pregon.

Si bé les tropes franquistes de la 53a divisió del cos de l’exèrcit d’Aragó van arribar al coll d’Ares el dia 13 de febrer, no va ser fins al dia 14 de febrer de 1939 que, pel coll Pregon, van creuar la frontera els darrers soldats republicans. Eren les restes de la 60a divisió.

Camins històrics transfronterers

Durant segles, els camins que condueixen a la frontera han estat molt concorreguts. Són uns camins plens d’història i que han deixat unes empremtes molt profundes a la comarca. Les més recents van lligades a la Guerra Civil i els anys posteriors al conflicte.


A l’inici de la Guerra Civil espanyola, com que tots els passos fronterers estaven molt vigilats, la majoria de camins amagats entre muntanyes foren molt utilitzats, per exemple pels capellans, que havien de fugir dels comitès locals. També van fer servir aquests corriols alguns empresaris, desertors, gent benestant i gent afí al moviment nacional, tant de la comarca com de fora, molts dels quals, un cop a França, es dirigien a la frontera d’Irun, per on entraven novament a l’Espanya controlada pels franquistes.


Acabada la Guerra Civil, aquests camins van continuar essent útils per diferents motius. Durant la Segona Guerra Mundial, foren utilitzats assíduament pels jueus que fugien de l’alemanya nazi. Solien arribar fins a Prats de Molló o la Presta i, d’aquí, emprenien els darrers quilòmetres fins a la frontera espanyola, on ja els esperava algun dels passadors de la zona que els feia de guia. D’aquesta manera, evitaven la vigilància fronterera tant dels alemanys com del règim franquista.